dinsdag 22 november 2016

Kinderen bouwen ‘Democracity’

De afgelopen dagen werd in de raadzaal van Doetinchem het spel ‘Democracity’ gespeeld. Leerlingen uit de bovenbouw van verschillende basisscholen kwamen naar het stadhuis, om zich in te leven in de rol van raadslid.

Democracity is een interactief spel, waarbij leerlingen samen een stad bouwen. Democracity bestaat uit verschillende elementen van een stad: woningen, sportfaciliteiten, scholen, groen, de brandweer etc. Voor de inrichting van de stad richten de kinderen verschillende politieke partijen op. Zij ervaren tijdens het spel dat overleg, argumentatie, meerderheid en consensus nodig zijn in democratische besluitvorming.

De kinderen namen plaats op de raadszetels, achter de microfoons. Samen vormden ze de volksvertegenwoordiging van de stad. De stad stond midden in de kring en bestond alleen nog maar uit woningen. Het was aan de leerlingen om democratisch te beslissen wat er nog meer in de stad gebouwd moest worden.

Het viel me op dat de kinderen uit Doetinchem veel aandacht hadden voor realistische en daarmee essentiële thema’s. Er moest volgens de leerlingen veel ruimte zijn voor groen. Ook moesten er scholen komen en was er veel aandacht voor zorg en veiligheid.

De leerlingen slaagden er prima in om de rollen binnen de politieke fracties goed te verdelen. De partijprogramma’s hadden speerpunten die er echt toe deden. Het mooiste moment vond ik het debat. Leerlingen slaagden er bijzonder goed in hun argumenten te geven en daarmee anderen te overtuigen. Al was niet iedereen overtuigd van het belang van bijvoorbeeld kledingwinkels.

Aan het einde van de bijeenkomst stelden de kinderen vragen aan enkele raadsleden. In dat onderdeel werd de vergelijking gemaakt tussen het spel en hoe het er echt aan toe gaat in de gemeenteraad. Ook kwamen enkele actuele onderwerpen uit Doetinchem aan bod, zoals de verkeersveiligheid, het nieuw te bouwen ziekenhuis en het belang van goed onderwijs. Enkele leerlingen werden zo enthousiast dat ze opperden een kinderraad te willen opzetten. Daarvoor hebben ze een brief geschreven aan de griffier.

Ik kijk terug op ontzettend leuke bijeenkomsten en ik raad andere raadsleden en raadsopvolgers aan om een bijdrage te leveren aan de komende bijeenkomsten met kinderen. Het is voor de toekomstige ontwikkeling van de kinderen van grote waarde om ze bewust te maken van het belang van onze democratie.

Meer informatie via de website van Prodemos.