donderdag 27 februari 2014

Jongerendebat: D66 staat pal voor jeugd

Zondag 23 febr.: Tijdens het jongerendebat hebben de lijsttrekkers en jongere Doetinchemse kandidaat raadsleden met elkaar gedebatteerd over jeugd, cultuur en horeca. Het was een ontspannen middag met muziek van Will Nuruwe & Friends. Namens D66 waren Henri-George Moïze de Chateleux en Jorik Huizinga aanwezig.

Onder strakke leiding van Wouke van Scherrenburg en Gieke Bijlsma ging het gesprek onder andere over de volgende stelling: “Het cultuuraanbod in Doetinchem mag niet verder verschralen, dit zou juist moeten worden uitgebreid. (Doetinchem evenementenstad).” Een stelling die D66 ligt. Kunst en cultuur zijn volgens D66 namelijk van groot belang voor de leefbaarheid, levendigheid en aantrekkelijkheid van Doetinchem. Cultuur trekt bezoekers naar de stad en mensen vestigen zich hier eerder als de stad aantrekkelijk is. D66 ziet vooral kansen als het gaat om het bij elkaar brengen van cultuur in het cultuurkwartier. In het verkiezingsprogramma hebben we daarom het voorstel opgenomen de Hofstraat af te sluiten, zodat JT, Amphion, Gruitpoort, Ruimzicht, Borghuis, Stadsmuseum en Muziekschool echt een fysiek kwartier kunnen vormen.

D66 is ook realistisch. Er is niet oneindig veel geld voor uitbreiding van het cultuuraanbod. Daarom vindt D66 het belangrijk dat er regionale afstemming komt en dat organisaties zoveel mogelijk met elkaar samenwerken. Op die manier kan cultuur in onze gemeente van binnenuit een impuls krijgen.

Ten aanzien van jeugdwerkeloosheid stak D66 tijdens het debat in op het belang van onderwijs. De gemeente zou in samenwerking met onderwijsinstellingen moeten bereiken dat alle jongeren een startkwalificatie halen. Volgens D66 moet de gemeente een belangrijke rol spelen in de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Het moet aantrekkelijk zijn voor bedrijven om jongeren in dienst te nemen. De gemeente staat niet machteloos, maar er zijn juist kansen voor een goede toekomst van onze jeugd.

Kijk hier naar de webcast van het debat: http://openwebcast.nl/?p=3970

Jorik Huizinga